{"id":27278,"date":"2024-10-03T07:38:10","date_gmt":"2024-10-03T07:38:10","guid":{"rendered":"https:\/\/www.educatius.dk\/?page_id=27278"},"modified":"2024-10-09T13:13:55","modified_gmt":"2024-10-09T13:13:55","slug":"disconnect-to-reconnect","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.educatius.dk\/nyheder\/disconnect-to-reconnect","title":{"rendered":"Disconnect to Reconnect."},"content":{"rendered":"\n
P\u00e5 World Mental Health Day den 10. oktober er Educatius stolt over at kunne pr\u00e6sentere vores 7-dages initiativ Disconnect to Reconnect.<\/strong> Vi \u00f8nsker at inspirere studerende, v\u00e6rtsfamilier og Educatius-medarbejdere over hele verden til at reducere sk\u00e6rmtid, is\u00e6r p\u00e5 sociale medier, og engagere sig i aktiviteter i det virkelige liv i l\u00f8bet af ugen i h\u00e5b om at skabe langvarige positive effekter. For os er World Mental Health Day en fantastisk mulighed for at s\u00e6tte fokus p\u00e5 og starte en dialog om mobilbrug og mental sundhed blandt unge. I vores Global Youth Resilience Index<\/strong> identificerede vi, at overdreven mobilbrug skader modstandskraft og trivsel, mens moderat brug er forbundet med h\u00f8jere f\u00f8lelsesm\u00e6ssig indsigt. Sammenh\u00e6ngen mellem overdreven brug af sk\u00e6rme og psykisk og fysisk d\u00e5rligt helbred er blevet p\u00e5vist i adskillige internationale unders\u00f8gelser.<\/p>\n\n\n\n
Det er tid til at g\u00f8re en forskel.<\/p>\n\n\n\n\n
HVORFOR g\u00f8r vi dette?<\/h2>\n\n\n\n
I Global Youth Resilience Index<\/strong> unders\u00f8gte Educatius over 4.000 teenagere fra ni lande p\u00e5 fire kontinenter. Indekset unders\u00f8ger virkningen af brugen af sociale medier, fordelene ved international eksponering, k\u00f8nsforskelle i modstandsdygtighed og aktiviteters indflydelse p\u00e5 unges modstandsdygtighed, hvilket giver en nuanceret forst\u00e5else af de faktorer, der styrker nutidens teenageres trivsel.<\/p>\n\n\n\n
Blandt respondenterne brugte 62,5 %<\/strong> op til 20 timer p\u00e5 sociale medier i l\u00f8bet af en typisk uge, mens 27 %<\/strong> rapporterede, at de brugte mere end 20 timer om ugen. I gennemsnit rapporterede kvinderne, at de brugte 2,1 timer<\/strong> mere om ugen p\u00e5 sociale medier end m\u00e6ndene.<\/p>\n\n\n\n